Catatan Myazarra

Catatan Myazarra

Monday, May 9, 2011

Sembang Pendidik...

Naluri orang perempuan...(di tempat kerja) tak sah kalau tak sembang pasal katalog, kain tudung, gelang kecik gelang besar, pasal suami dan anak2. Tapi yg bestnyer..bila mula je salah satu topik di atas, maka akan keluar lagi byk topik yg kadang2 berkait rapat, kadang2 x de kena mengena pun. Asal boleh dijadikan modal utk bersembang. memang kreatif org pompuan ni..

Bila bersembang, nmpak mcm org pompuan ni materialistik je. Ye lah..sume pasal benda2 yang menggunakan duit je. Tapi..yang bagusnyer, maklumat yg disampaikan memang up to date. Harga emas 916 di pasaran sekarang, tanya la org pompuan. (aku je tak tau) Tercengang2 le jugak bila org sebut pasal harga2 emas ni. Ye lah..org lain beli emas berbelas ribu..aku ni..kalau ada yg lg murah..tu je pun jadik.

Dalam dok bersembang ni..kalau dh nama nya 'cikgu'...keluar la topik apa pun..last2 kisah anak murid gak yg jadi topik hangat. Guru dan murid memang tak boleh dipisahkan.

Baru2 ni..sekumpulan cikgu pompuan (termasuk la aku) berborak la tentang topik2 di atas tadi. Masuk lak topik murid tak siap kerja, tak bawa buku, jawab soalan tah apa2 dan mcm2 lagi lah. Ada la pulak sorang cikgu ni bercerita mcm mana dia gertak murid2 yg bermasalah ni. Katanya, "aku..senang jer..ckp kt budak2 tu..kalau tak siap kerja, cikgu sumpah awak jadi KAD KREDIT, tak bawa buku..sumpah awak jadi EMAS, PETI SEJUK, MESIN BASUH, KERETA MERCEDES..."

Kami yg mendengar ni..tergelak dibuatnyer..patut la kt kelas dia budak semakin kurang..rupa2nye dia dh angkut bw balik rumah.

Kesimpulannya..org pompuan tetap tak boleh dipisahkan dengan kekayaan....dan cikgu tetap tak boleh dipisahkan dari anak murid wpun dh jadi barang kemas...hehehehe...

No comments: